Jaro, léto, podzim, zima, se stonožkou je nám prima.


 

Č.j.:78/2013

 

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaro, léto, podzim, zima, se stonožkou je nám prima”

 

 

Mateřská škola Zelená-Málkov, Zřizovatel: obec Málkov

příspěvková organizace Ředitelka: Miroslava Hrabáková

Zelená 63

43102 Zelená

telefon: 474658139

mobil: 602783328

Program zpracovala ředitelka a kolektiv MŠ

 

 

ÚČINNOST OD: 1.9.2013 PLATNOST DO: 31.8.2016

SCHVÁLEN NA PEDAGOGICKÉ RADĚ: 30.8.2013

 

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

1. Charakteristika školy

Motto: “ Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské škole”..... Robert Fulghum

Nacházíme se v krásné a malebné obci Zelená a spadáme pod obec Málkov.Dvoutřídní bezbariérová mateřská škola je umístěna v samostatné budově v klidné části obce.

Mateřská škola v obci funguje od 2.11. 1985, kdy byla slavnostně otevřena po rozsáhlém přebudování nového sociálního zařízení s klubovnou mládeže a od 1.1. 2003 je škola příspěvkovou organizací. V roce 2011 došlo k přístavbě školy o jednu kompletní třídu, čímž se navýšila její kapacita dle hygienických požadavků na 50 dětí ve věku od 3 – 7 let. Většina dětí je místních, ostatní děti dojíždějí z nedalekých obcí. Uprostřed školy bylo vybudováno krásné átrium, které využíváme k aranžmá ročních období.

Okolí školy tvoří rozsáhlá upravená zahrada se vzrostlými stromy a spoustou dřevěných prvků, kterou děti dostatečně využívají po celý rok. Je vybavena dvěmi velkými krytými pískovišti a jedním menším pískovištěm, které využíváme jako pódium, trampolínou, průlezkami se skluzavkou a houpačkou, kolotočem, pružinovými houpačkami,horolezeckou stěnou, domečkem a chaloupkou s lavicemi a ohništěm s posezením. Všechny prvky jsou dřevěné nebo plastové a velmi kvalitní. Třídy slouží jako herna, jídelna i ložnice. Jsou zařízeny novým vkusným dřevěným nábytkem, nastavitelnými stoly a židlemi a je zde několik hracích koutků. Jsou dostatečně vybaveny hračkami a pomůckami. Jsme krásná venkovská školička. Podílíme se na životě obce, spolupracujeme se zřizovatelem, kterým je obec Málkov, rodiči, občany obce a dalšími partnery. Další spolupráce se nám naskytla se zdejším domem seniorů. Pracujeme podle Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, nabízíme kvalitní standardní a širokou nadstardandní péči o všechny děti naší školy (sportovní a kulturní akce, akce pro rodiče a děti, školy v přírodě, plavecké kurzy a kurzy bruslení, výlety, logopedii, základy anglického jazyka apod.) Ve vzdělávání dětí upřednostňujeme rozvíjení smyslového vnímání jako základu veškerého přirozeného poznávání. Veškeré snažení všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde dítě bylo maximálně šťastné a spokojené. Tradicí je několikaletá spolupráce se ZŠ na Kadaňské ulici a okolními vesnickými MŠ.

Pro interní potřeby, z důvodu citové sounáležitosti se školou a v návaznosti na koncepci školy, používáme neoficiální název „Mateřská škola Stonožka“.

A proč stonožka?

Protože Jaro, léto, podzim, zima, to je celý rok.

Stejně letos, jako loni, tak i napřesrok.

Se stonožkou kamarádkou,obejdeme svět,

a než-li se nadějeme, tak jsme doma zpět.

 

2

 

 

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

 

2. Vize školy

Charakteristika obrázku (popis)

 

Kytička zdravé prostředí, pohoda, tolerance, klid, citové zázemí, radostná atmosféra

Úsměv stonožky – radost, pohoda z každodenního pobytu v mateřské škole

Cestička na zahrádce - směřuje k vytyčenému cíli / všestranně rozvinuté, samostatné, tvořivé, zdravě sebevědomé, ctižádostivé a přiměřeně věku se vyvíjející se dítě/.

Hlava stonožky – symbol učitelky- klidná a usměvavá kamarádka dětí s velice blízkým citovým vztahem ke každému dítěti. Je připravena kdykoli pomoci, poradit, pochovat.

Tělo stonožky – kolektiv dětí, které cestou získávají zkušenosti, dovednosti, zážitky a prožitky bohatými a rozmanitými činnostmi. Tvořivost ve všech oblastech a prolínání oblastí /slovo, kresba, zpěv, pohyb, práce, zábava/.

Zahrada – cíl našeho putování – dítě je připravené na další cestu do základní školy /zdravé, všestranně rozvinuté, samostatné, tvořivé, zdravě sebevědomé a ctižádostivé, zvídavé, v určitých situacích odpovědné samo za sebe, se širokou slovní zásobou, se snahou podílet se na spolurozhodování.

 

Filosofií naší školy je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb a nadále rozvíjet péči o talentované a mimořádně nadané děti dalšími aktivitami formou zájmových kroužků, které vedou zdarma učitelky naší MŠ. Pro děti s odloženou školní docházkou máme vypracovány individuální vzdělávací plány. Tato práce naplňuje nejen nás, zaměstnance školy, ale I všechny děti, které se učí vzájemné toleranci a přátelství k druhým, bez rozdílu toho, jaký kdo je a jak vypadá. Toto bohatství mezilidských vztahů zůstane v našich dětech zakódováno po celý život.

 

3. Charakteristika programu

Záměrem výchovného působení a filosofií naší školy je vytvořit MŠ rodinného typu s úzkými vazbami na rodiče. Chceme umožnit dětem prožít aktivní a šťastné dětství tím, že jim vytvoříme pohodové a přátelské prostředí bez zbytečného spěchu, kde se budou cítit dobře, kde bude kamarádská nálada, pochopení a láska. Usilujeme o rozvoj samostatných a zdravě

3

 

 

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

sebevědomých dětí cestou přirozené výchovy, chceme položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb, učit je zdravému stravování, uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání, a to vše společnou cestou s rodiči. Program naší školy nese název “Jaro, léto, podzim, zima, se stonožkou je nám prima”. Inspirací k názvu ŠVP bylo hned několik – máme ušitou dlouhou stonožku, kterou používáme při chůzi ve dvojicíh, jezdí s námi na výlety, do škol v přírodě, na botech se děti učí kličky,počítají nohy, poznávají barvy a v neposlední řadě je to neoficiální název naší školy. Myšlenka ŠVP je pojítkem mezi všemi činnostmi s dětmi, včetně realizací školních i mimoškolních akcí. Program zasahuje všechny oblasti vývoje dítěte a nabízí taková témata, která seznamují děti s realitou. Názvy tříd byly odvozeny od názvu školy - Malá a Velká Stonožka. Třída "Malá stonožka" putuje po mateřské škole, po zahradě a po obci. A třída "Velká Stonožka" cestuje už po světě.

Rámcové cíle předškolního vzdělávání všeobecně:

  • Rozvíjení dítěte a jeho schopnost učení.

  • Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.

  • Získání osobní samostatnosti a schopnosti se projevovat jako samostatná osobnost působící na své okolí.

 

Konkrétně na škole preferujeme praktické činnosti, které:

  • Seznamují děti s přírodou a přírodními jevy, kladou důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování a poznávání, napomáhají navazovat na poznatky a znalosti dětí z oblasti zemědělství, práce na poli a zahradách, a které využívají přírodního prostředí k rozvoji poznání.

  • Umožňují vnímat okolní svět všemi smysly (prožitky dětí – návštěva hasičů, policie, farmy, výstava betlémů, vánoční a velikonoční vesnické tradice, maškarní karneval, návštěva kina a divadla, výlet vlakem, škola v přírodě).

  • Zaměřují se na oblast ekologie – aktivně chránit přírodu ( sběr starého papíru, třídění odpadu, jarní úklid, práce na školní zahradě – péče o rostliny, pěstování zeleniny.)

  • Vedou ke zdravému životnímu stylu (zdravá výživa, pohyb, otužování), ke spolupráci s rodinou při vytváření a upevňování zdravých výživových a stravovacích návyků, k respektování potřeb každého dítěte, k péči o klidné a kulturní prostředí při stolování a upevňují správné návyky při stolování.

  • Podporují vytváření kladných vzájemných vztahů – vlídnost, ohleduplnost, vzájemná pomoc, slušnost, pěkné vztahy mezi dětmi, tzn. vlastnosti, které by si dítě mělo osvojit, aby mohlo plně přijímat všechny informace a podněty z okolního světa.

  • Věnují maximální pozornost dětské tvořivosti a umožňují dětem seberealizaci ve všech podobách (samostatné myšlení, logická úvaha, řešení problémových situací, vymýšlení příběhů apod.).

  • Ponechávají dětem dostatečný prostor k uplatnění jejich aktivity, která převažuje nad aktivitou učitelky (učitelka činnost řídí, příliš nezasahuje, neomezuje jejich vlastní projev).

  • Využívají dramatizace (vyjadřování činností, jevů a věcí pomocí pohybu těla, gesty, mimikou obličeje, zvuky apod.)

  • Věnují zvýšenou pozornost celkovému řečovému projevu dítěte (denní zařazování jazykových cvičení – říkadla, vyprávění, rytmizační, sluchová a jiná cvičení a hry zaměřené na artikulaci, hlasitost, plynulost, tempo řeči a správnou výslovnost všech hlásek).

4

 

 

 

 

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

  • Napomáhají k rozvoji pohybových schopností a dovedností dítěte, k posilování jeho mravních vlastností a k upevňování jeho zdraví, včetně relaxačních cvičení ( plavecký a lyžařský výcvik, letní a zimní olympiáda, bobování, bruslení).

  • Posilují sebeobslužné dovednosti a návyky a vedou děti k samostatnosti.

 

Při sestavování ŠVP nás oslovily některé prvky z mezinárodního programu “Začít spolu”, které budeme i v našem programu uplatňovat. Konkrétně je to spolupráce s rodinou, uplatňování pedagogiky orientované na dítě a cílené plánování – prolínání námětů, metod, poznatků a jejich návaznost.

 

Ve vzdělávání dětí upřednostňujeme:

  • Uvolňování hravých činností směrem k dětem – přizpůsobeny režimové činnosti.

  • Tvořivost dětí ve všech oblastech – aktivita dětí převažuje nad řídící činností pedagoga.

  • Odbourávání přenosu informací, nadbytečných faktů, direktivního přístupu pedagoga k dětem, zaměření na prožitkové poznávání.

  • Vedení dětí k samostatnosti, k posilování vlastního sebevědomí, sebedůvěry, vedení dětí ke spolurozhodování a k sounáležitosti s celým kolektivem.

  • Tematické plánování, včetně zpracování situačních momentů, reakce na zájmy, potřeby, vědomosti dětí, včetně stanovení dominantních oblastí rozvoje osobnosti.

  • Využívání námětů ročních období v průběhu práce s dětmi po celý rok.

  • Obměňování hracích koutků, a tím umožnit dětem výběr činností podle zájmu a potřeb dětí ve skupinách, individuálně i v kolektivu.

 

Formy vzdělávání:

Vzdělávání se uskutečňuje po celý den pobytu dětí v MŠ – tj. při všech činnostech. Dopolední činnosti probíhají formou plánovaných tematických celků, které na sebe úzce navazují. Využíváme situačních momentů, respektujeme přání, potřeby a zájmy jedince. Usilujeme o to, aby byly děti vzdělávány neformálně, hravými činnostmi, ve kterých se prolínají všechny vzdělávací okruhy. Rovněž se snažíme zajistit rovnováhu činností řízených, samostatných, spontánních i relaxačních. Cíle plníme průběžně již od ranních hodin. Preferujeme metody a formy, které respektují specifika předškolního vzdělávání.

Součástí vzdělávání jsou akce školní i mimoškolní, které cíleně doplňují, obohacují a zpestřují vzdělávací proces s dětmi. Značný přínos pro rozvoj osobnosti dítěte má spolupráce s nejrůznějšími institucemi a organizacemi, jako je PPP v Chomutově, SPC Měcholupy, ZŠ na Kadaňské ulici, okolní MŠ.

 

Vzdělávání dětí v mateřské škole realizujeme prostřednictvím třídních plánů, které jsou zpracovány v návaznosti na ŠVP.

 

 

5

 

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

Obvyklý denní režim:

  • Spontánní hry – uplatňované při příchodu do školy a v odpoledních hodinách (prostor pro individuální péči).

  • Řízené a neřízené činnosti – pracovní činnosti během dopoledne, jazykové chvilky.

  • Pohybové aktivity – ve třídě během her a ranního cvičení, při pobytu venku (využití zahrady, přírody, hřiště), během celého dne jsou zařazovány pohybové chvilky.

Všechny činnosti jsou přizbůsobovány okolnostem a potřebám dětí.

 

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných:

Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jsou jejich případné problémy řešeny zohledňováním potřeb, schopností i dovedností těchto dětí. Výběr jednotlivých činností je přizpůsobován tak, aby vždy maximálně vyhovoval specifickým potřebám a celkovým možnostem těchto dětí. Je výrazně uplatňovaný individuální přístup, učitelky podle potřeby úzce spolupracují s odbornými pracovníky PPP Chomutov či SPC Měcholupy (logopedie,konzultace, besedy aj.).

 

V případě diagnostikování mimořádného nadání některého z dětí pracovníky školského poradenského zařízení, bude při vzdělávání zajišťována podpora a rozvíjení jeho mimořádných schopností vhodnou organizací jednotlivých činností – tak, aby nebyla jednostranná a neomezila se pestrost a šíře potřebné vzdělávací nabídky vůči danému dítěti.


 

Ekologie:

Je součástí každodenního pobytu venku, ale i přímé vzdělávací práce pedagogů, včetně některých akcí školy, které tyto prvky zahrnují (sběr starého papíru, třídění odpadu, zapojení do různých projektů).

 

Obsah vzdělávání:

Obsah vzdělávání je ve školním vzdělávacím programu rozpracován do čtyř integračních bloků. Ty se dále dělí do měsíčních tématických celků s podtématy. Nástin vzdělávací nabídky v ŠVP je dále konkretizován ve třídních vzdělávacích programech s ohledem na přání a možnosti dětí.

ŠVP určuje přibližné časové rozložení daných témat návazně. Časový prostor k realizaci zůstává otevřený, flexibilní, dostatečně volný s prostorem pro aktuální situace, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelky. ŠVP je dokument, který se stále vyvíjí, a který úzce souvisí s postupným získáváním nových zkušeností, poznatků z autoevaluace, se stálým sebevzděláváním pedagogů a s postupnými změnami podmínek, které jej ovlivňují.

 

 

 

 

6

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

4. Vzdělávací obsah ŠVP

 

"LISTÍ ŽLOUTNE, POLETUJE,STONOŽKA SE K SPÁNKU PŘIPRAVUJE."

Všechny malé kamarády, dáme pěkně do parády.

Muchomůrka v lese, pyšně hlavu nese.

Vítr fouká do strání, větve do stran naklání.

 

 

 

 

"Všechny malé kamarády, dáme pěkně do parády"

Charakteristika a záměry bloku

Do školy přichází každé září spousta dětí poprvé. Seznámíme se s novým prostředím, přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvoříme společná pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, kterými se budeme řídit v každodenním vzájemném styku ve škole i v rodině. Seznámíme se i s pravidly bezpečného chování na školní zahradě a v okolí MŠ, připomeneme si, co je zdravé a co nám škodí a postupně budeme u dětí upevňovat zdravé životní a hygienické návyky a postoje a procvičíme si, jak se správně oblékat.Při společných vycházkách budeme pozorovat dění ve vesnici, poznávat bydliště kamarádů, povíme si, co jsme dělali o prázdninách.Přirozeným způsobem a na základě her se seznámíme s prostředím školy a vesnice.Společně se budeme snažit vytvářet pohodové prostředí ve třídě, vzájemně spolupracovat a respektovat se, naučíme se pomáhat mladším kamarádům.Pozorováním života ve vesnici posílíme vztahy k rodině, ke škole, k přírodě.Budeme usilovat o sjednocení dětského kolektivu po prázdninách.

 

Očekávané výstupy

  • Získat jistotu v kolektivu třídy, důvěřovat učitelkám, navazovat kamarádské vztahy.

  • Adaptovat se v prostředí MŠ.

  • Rozlišovat, co je dobré a co je špatné pro mě i pro ostatní.

  • Učit se vzájemně domluvit a řešit spory.

  • Dodržovat dohodnutá pravidla a řídit se jimi.

  • Uvědomovat si, že každý má v životě své místo ( v rodině, ve škole, apod).

  • Svoje prožitky a pocity slovně, výtvarně, pohybově a dramaticky ztvárnit a vyjádřit.

  • Zvládnout základní hygienické návyky a správné oblékání.

  • Uvědomovat si, co je zdravé a co škodí.

 

 

 

Navrhované činnosti

  • Prakticky se seznámit s prostředím školy.

  • Hry zaměřené na rozlišování různých rolí ve škole, v rodině.

    7

    Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Praktické poznávání nejbližšího okolí školy a bydliště – vycházky, pozorování.

  • Sluchové hry.

  • Procvičování základních hygienických pravidel.

  • Výtvarné a dramatické ztvárnění prožitků dětí (dovolená s rodiči, naše škola apod.)

  • Zdravotní, relaxační a dechová cvičení, pohybové hry, co je zdravé.

  • Činnosti zaměřené na rozvoj řečového projevu dětí – vyprávění, hodnocení (co se mi líbí, co mě zaujalo), četba podle obrázků.

  • Místo, kde bydlím” – skupinová práce (stříhání, lepení, malba, kreslení).

  • Grafomotorické cviky.

  • Říkadla a básně k tématu.

  • Zpěv známých písní, nácvik nových písní, rytmické hry.

  • Hry zaměřené na posilování kamarádských vztahů a vzájemnou toleranci, spolupráci.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Muchomůrka v lese, pyšně hlavu nese."

 

Charakteristika a záměry bloku

Protože máme velice blízko k přírodě (jsme ji obklopeni), nabízí se nám možnost přímého pozorování změn, které přináší podzim. Většina dětí bydlí v domech se zahradami, a tak mají v tomto směru základní poznatky a zkušenosti. Zaměříme se i na význam ovoce a zeleniny na zdraví dětí.Procvičíme poznávání známého ovoce a zeleniny a zaměříme se na méně známé- budeme řadit podle druhu, počítat, poznat podle chuti, rozlišovat barvy.Budeme rozvíjet estetické vnímání podzimní přírody a všímat si změn v přírodě, tvořit z lesních plodů. Prakticky se seznámíme s některými druhy ptáků.Seznámíme děti blíže s ekosystémem les, se zvířaty a rostlinami, které v lese žijí.Budeme si všímat barev podzimní přírody. Při činnostech budeme užívat všechny smysly a rozvíjet je.Vydáme se na výlet podzimní přírodou, v lese procvičíme chůzi v nerovném terénu a zdolávání překážek.Budeme popisovat obrázkové i skutečné situace.Zaměříme se na řečovou kázeň – budeme se snažit respektovat druhého, hlásit se o slovo, neskákat si do řeči.Ve spolupráci s rodiči budeme rozvíjet tvořivost dětí.

 

Očekávané výstupy

Naučit se zpaměti krátké texty básní a písní s podzimní tematikou.

  • Reprodukovat pohádku a zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu.

  • Chápat prostorové pojmy, zvládat číselnou řadu do 5 (starší děti podle svých schopností i více).

  • Zachytit a vyjádřit své prožitky výtvarně, hudebně pohybovou improvizací a hrou na tělo.

  • Sladit pohyb s rytmem a hudbou.

  • Poznat některé ptáky nejen podle vzhledu, ale i po hlasu.

  • Poznat zeleninu, ovoce podle vzhledu, chuti, vůně, podle hmatu, chápat význam pro zdraví člověka.

  • Umět se orientovat v prostoru.

  • Snažit se o vyjádření hudby pohybem, vnímat hudbu.

     

8

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Při rozhovorech a diskuzích počkat, až druhý domluví.

  • Poznat některé stromy a rostliny v lese.

  • Chovat se správně v lese, chápat význam lesa pro člověka.

  • Zapojit se s rodiči do výroby podzimní dekorace a umět ohodnotit práci svou i svých kamarádů - chápat, že není důležité vyhrát.

 

Navrhované činnosti

  • Zdravotní cvičení.

  • Hudební a hudebně pohybové hry.

  • Vyjádření hudby pohybem.

  • Pozorování podzimní přírody, zvířat, ptáků, ovoce, zeleniny, – určování jejich vlastností, číselná řada, prostorové pojmy.

  • Pozorování stromů jehličnatých a listnatých – hledání rozdílů.

  • Pozorování kůry u břízy, dubu, borovice – hledání rozdílů.

  • Prohlížení knih k tématu a “čtení”.

  • Rozhovory, diskuze, vyprávění zážitků a příběhů.

  • Zpěv, recitace a dramatizace.

  • Výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování.

  • Smyslové hry – např. “Ptáčku, jak zpíváš?”, “Na hostinu” apod.

  • Třídění, porovnávání, poznávání, počítání přírodnin v lese.

  • Podzimní výstavka, sběr přírodnin a hry s přírodninami.

  • Skupinová práce – malba lesa, vylisované listy – lepení, otisky, vystřihování.

  • Konstruktivní, námětové a společenské hry.

  • Vycházka do lesa – zamykání lesa.

  • Grafomotorická cvičení.

 

 

"Vítr fouká do strání, větve do stran naklání."

 

Charakteristika a záměry bloku

Cílem bloku je vytvořit u dětí otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Učit je vnímat přírodu, která je obklopuje, rozvíjet v nich pocit sounáležitosti s ní a naučit se ji chránit. Naším úkolem je tyto znalosti upevňovat a dále je rozšiřovat, vést děti k ochraně živé i neživé přírody.Povedeme děti k vyjádření svých názorů, poznatků, myšlenek a pocitů, k rozvíjení záměrného pozorování.Zaměříme se na určování počasí, charakteristiku podzimního počasí, povíme si, co se sklízí na podzim z polí, jaký má pro nás význam voda, ukážeme si koloběh vody,vyrobíme si draky z různých geometrických tvarů.Osvojíme si bezpečné návyky při chůzi ve dvojicích a při přecházení vozovky. procvičíme pojmy vpravo, vlevo, reakci na domluvený signál.

 

Očekávané výstupy

  • Zvládat běžné způsoby v různém prostředí (překonávat různé překážky, pohybovat se ve dvojicích, ve vázané řadě, ve skupině dětí).

  • Vědomě napodobit pohyb.

  • Zvládat jemnou motoriku – správně zacházet s výtvarným materiálem a pomůckami a s jednoduchými hudebními nástroji.

  • Pracovat ve skupině – umět se vzájemně domluvit, tolerovat se a ovládat se.

9

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Prakticky využívat základní číselné a matematické pojmy (porovnávat, třídit, počítat do

    6, poznat více, méně, stejně).

  • Chápat prostorové pojmy – vlevo, vpravo, před, za, pod apod.

  • Řešit úkoly a problémy – labyrinty, pracovní listy.

  • Být citlivé ve vztahu k přírodě i k ostatním dětem.

     

 

 

 

Navrhované činnosti

  • Prohlížení knih a encyklopedií, vyprávění nad obrázky.

  • Koláže, práce s prstovými barvami, kresba, malba, lepení, vystřihování.

  • Výroba a pouštění draka.

  • Zdolávání překážek v terénu i ve třídě.

  • Vyprávění, diskuze, rozhovory k tématu.

  • Nácvik básní a písní. .

  • Skládání obrázků z geometrických tvarů – poznávání základních tvarů.

  • Vycházka zaměřená na správnou chůzi ve dvojicích – pojmy vlevo, vpravo.

  • Soutěž dětí s rodiči – dlabání dýní, strašidýlko – společné setkání, vyhlášení soutěže.

  • Námětové hry.

  • Pokusy s vodou.

  • Seznámit se se základními plodinami a jejich významem.

  • Práce s bramborovými tiskátky.

     

     

 

 

 

 

"PADÁ SNÍŽEK BÍLÝ, STONOŽCE SE OČI KLÍŽÍ."

Na vánoce, to se ví, upečeme cukroví.

Přišla paní Zima, čerstvý sníh je prima.

Tancuj, tancuj, medvěde, karneval se povede.

 

 

 

"Na vánoce, to se ví, upečeme cukroví".

 

Charakteristika a záměry bloku

V tomto bloku se zaměříme na historii vánoc, na vánoční tradice a zvyky, na přípravu oslav vánoc v MŠ. Společně s dětmi a jejich rodiči prožijeme adventní čas naplno, ale v klidu, v pohodě, bez spěchu a stresu. Pokud to jen trošku půjde, vyjedou velké děti na lyžařský kurz.Děti při společné přípravě vánoc získají současně poznatky o okolním světě (tradice jiných národů), o zimním počasí, o časových pojmech (adventní kalendář). Všechny činnosti budou motivačně sjednoceny

10

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

a povedou k aktivnímu zapojení dětí do výzdoby třídy, pečení cukroví, výroby dárků přáníček, zpívání koled při rozsvícení vánočního stromku, přípravy besídky pro rodiče a ke společnému radostnému prožívání vánočního času.Podpoříme rozvoj estetického vnímání, cítění a prožívání, posílíme citové vztahy ke svým nejbližším.Přirozeným způsobem a na základě prožitků se děti seznámí s vánočními tradicemi a zvyky, a tak jim porozumí.Podnítíme představivost, budeme rozvíjet tvořivost, fantazii i řeč dítěte.Při výrobě přáníček, dárků i při pečení cukroví procvičíme a dále rozvineme pohybové a manipulační dovednosti dětí.

 

Očekávané výstupy

  • Podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostně prožívat oslavy.

  • Osvojit si základní poznatky o českých vánočních tradicích, ale i o zvycích v jiných zemích.

  • Zapamatovat si texty básní a říkadel, písní a umět je reprodukovat na veřejnosti.

  • Vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně, pohybově i dramaticky své prožitky, představivost a

fantazii a svoje zážitky zhodnotit (říct, co bylo zajímavé, co zaujalo, co se líbilo apod.)

  • Zacházet bezpečně s různými pracovními nástroji (nůžky, lepidlo, váleček, formičky), pociťovat radost ze své práce a z vlastní tvůrčí činnosti.

  • Vnímat všemi smysly- rozlišovat vůně, chutě, tóny, zvuky, apod.

 

 

 

 

 

Navrhované činnosti

  • Skupinová práce – výroba adventního kalendáře.

  • Diskuze nad adventním věncem – vysvětlení pojmu advent, délka adventu, počet svíček.

  • Návštěva čerta a Mikuláše v MŠ – básně a písně.

  • Pozorování jmelí, rozhovor (kde a jak roste, využití).

  • Malování, modelování(Betlém), kresba tuší – výstava betlémů.

  • Práce s časopisy – podlepení, roztříhání na proužky podle čáry, skládání obrázků do celků.

  • Vystřihování z jemného papíru – sněhové vločky, výzdoba třídy.

  • Pečení a zdobení perníčků a vánočního cukroví.

  • Výroba vánočních přání.

  • Vánoční úklid hraček.

  • Cvičení podle hudby – protahovací a relaxační cvičení.

  • Říkadla a písně s vánoční tematikou – příprava vystoupení pro rodiče, OÚ a sponzory.

  • Pohybové vyjádření písní.

  • Poslech příběhů s vánoční tematikou a jejich dramatizace (Narození Ježíška).

  • Zpívání a poslech koled.

  • Využívání všech smyslů.

  • Vymýšlení rýmů.

  • Grafomotorika – uvolňovací cviky.

  • Hra “Na štědrý večer” – imaginární příprava večeře, stolování, zvyky, symbolika.

  • Vánoční nadílka – nové hračky pod stromečkem.

 

 

 

 

 

 

11

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

 

"Přišla paní Zima, čerstvý sníh je prima."

 

Charakteristika a záměry bloku

V tomto bloku přiblížíme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, změny v počasí. Prostřednictvím zimních sportů povedeme děti k poznání, že pohyb je důležitý pro naše zdraví, ale že je nutné zároveň dbát na bezpečnost svou i druhých. Zároveň budeme poznávat i různé stopy ve sněhu a zjišťovat, jak můžeme pomáhat zvířátkům v zimě, postavíme si sněhuláky.V tomto bloku se také společně se školáky budeme těšit na školní zápis.Při poznávání vlastností zimního počasí, sněhu a ledu, budeme rozvíjet a používat všechny smysly.Nadále si budeme procvičovat a rozvíjet pameť a pozornost.Při hrách na sněhu budeme přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti dětí.Budeme pozorovat změny v přírodě a seznámíme děti se znaky zimní přírody.Vysvětlíme si pojem koloběh, střídání čtyř ročních dob a budeme se snažit o přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému).

 

Očekávané výstupy

  • Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, dramatickou improvizací).

  • Učit se nová slova a aktivně je používat (např. ve vztahu k počasí, koloběh..)

  • Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob.

  • Soustředit se na určitou činnost, udržet pozornost, dokončit práci.

  • Pohybovat se na sněhu a ledu a dodržovat pravidla bezpečného chování (bobování, bruslení, lyžování).

  • Rozlišovat, co prospívá a co škodí zdraví.

  • Chápat, že každý má v určité skupině svou roli, podle které je třeba se chovat (škola, sportovní skupina, herní skupina).

  • Být jistější ve slovním a hudebním projevu.

  • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku.

 

Navrhované činnosti

  • Sáňkování, , lyžování, bobování, bruslení, klouzání, hry na sněhu a se sněhem.

  • Pokusy se sněhem.

  • Pozorování vloček lupou – výtvarně vločku zachytit.

  • Poslech a dramatizace příběhů se zimní tematikou.

  • Zpěv a poslech písní se zimní tematikou.

  • Hudební hrátky – hudebně a pohybově vyjádřit rozmary zimního počasí (zvonivý zvuk rampouchů, vánici a metelici apod.).

  • Sledovat a zaznamenat průběh počasí.

  • Krmení zvířat nasbíranými podzimními plody, výroba salámu pro ptáky.

  • Rytmus střídání podle vzoru – střídání ročních dob.

  • Hry na tělo.

  • Námětové hry “Na školu”, “Na sportovce”.

  • Hádanky a slovní říčky.

  • Grafická nápodoba symbolů, čísel, písmen.

  • Divadelní představení.

12

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

"Tancuj, tancuj, medvěde, karneval se povede".

 

Charakteristika a záměry bloku

K zimnímu měsíci pohádky a karnevaly neodmyslitelně patří. Vyrobíme si masky, seznámíme se s tradicemi masopustu a prožijeme společně pohádkový měsíc, který za pomoci rodičů ukončíme karnevalem pohádkových postav. Prostřednictvím pohádkových příběhů budeme u dětí podněcovat představivost, rozvíjet fantazii, vyjadřování i řeč dítěte. Probudíme u dětí cit pro spravedlnost a pravdu, soucit, schopnost vcítit se do pocitů a nálad jiných. V souvislosti s pohádkami se zaměříme i na oblíbené hračky dětí, na to, s čím si hrály dříve. Připravíme si výstavku hraček současných dětí a hraček rodičů, navštívíme zdejší knihovnu a divadelní představení.Společně se budeme snažit vyřešit problémové pohádkové situace a posílíme schopnost umět se rozhodnout v běžných i méně běžných situacích.Posílíme dětskou sebedůvěru, osobité myšlení a schopnost improvizovat.Seznámíme děti s historií hraček a uplatníme základní návyky společenského chování (v autobuse, v knihovně, v divadle).Častým nabízením knih (výstava) a jejich obměnou budeme u dětí rozvíjet zájem o knihy.

 

Očekávané výstupy

  • Porozumět slyšenému a umět slyšené reprodukovat.

  • Sledovat děj a zachytit hlavní myšlenku příběhu.

  • Umět vyjádřit své pocity (soucit, radost, smutek, strach, lásku, spokojenost, odmítání).

  • Naučit se zpaměti krátké texty.

  • Zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu.

  • Uvědomit si své možnosti v dramatizaci pohádky – umět přijmout pozitivní hodnocení i případný neúspěch.

  • Šetrně zacházet s knihou a pracovat s ní.

  • Šetrně zacházet i se svou hračkou, umět se o ni podělit.

  • Dodržovat základní normy společenského chování a používat slova děkuji, promiň, odpouštím ti apod.

  • Radostně a za účasti rodičů prožít “Pohádkový karneval”.

  • Umět napodobit pohyb podle vzoru a sladit ho s hudbou.

  • Umět napodobit taneční krok a sladit ho s hudbou.

 

 

Navrhované činnosti

  • Uvolňovací a artikulační cvičení.

  • Prohlížení a “čtení” knih.

  • Výstava knih a hraček.

  • Poslech pohádek a příběhů podle výběru dětí a učitelky.

  • Vyprávění pohádek podle obrázků.

  • Dramatizace jednoduchých pohádkových rolí.

  • Výroba “Sluníčka něžných dlaní” – otisky dětských i dospěláckých dlaní jako připomenutí, že se máme rádi, že si neubližujeme, že se hladíme a máme se rádi.

  • Cvičení v projevu citů a emocí – mimické i výtvarné vyjadřování nálad.

  • Sluchové vnímání slov, hra “Na spícího krále”.

  • Kresba a malba jednotlivostí i části děje (starší děti ve skupině po 2-3 dětech).

  • Nápodoba pohybu a pozice.

  • Hmatové představy a fantazie – modelování.

13

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Sledování pohádky na DVD.

  • Vymýšlení odlišných konců známých pohádek.

  • Rytmizace slov a sousloví.

  • Poslech a zpěv písní k pohádkám.

  • Popis hraček – vlastnosti, barvy, velikost, materiály, počet...

  • Návštěva místní knihovny.

  • Karneval pohádkových bytostí – výroba masek, vyjádření hudby pohybem, nápodobou.

  • Soutěže dětí a rodičů- “Poznej pohádku”.

  • Nácvik mazurky.

 

 

 

"VSTÁVEJ, STONOŽKO, HOLA HEJ, JARO S NÁMI PŘIVÍTEJ."

Leze, leze, žabička, zelená se travička.

Malý motýl Třepetálek, přiletěl k nám z velkých dálek.

Na počátku vajíčko, drobné jhako zrníčko.

 

 

"Leze, leze, žabička, zelená se travička."

 

Charakteristika a záměry bloku

V tomto bloku si uvědomíme změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí. Budeme usilovat o vytvoření prostředí veselého, čistého a barevného – v barevném týdnu se o to pokusíme. Uklidíme okolí školy, pomůžeme i s úklidem vesnice.Budeme se snažit chápat, že člověk může přírodě pomáhat, ale i škodit a uvědomíme si, jak je důležité pečovat o své okolí a prostředí, v němž žijeme.Při pozorování přírody dále rozvineme poznatky a dovednosti (motorické, estetické i poznávací) v souvislosti s daným ročním obdobím. Seznámíme se s domácími zvířaty a jejich mláďaty a jaký mají pro nás užitek. Budeme zjišťovat, co je z čeho vyrobeno. Posílíme dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování.Při vhodném počasí budeme přenášet pohybové činnosti na zahradu a do přírody a budeme přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí.

 

Očekávané výstupy

  • Získat poznatky o materiálech (papír, plast, sklo, dřevo, železo).

  • Získat poznatky o využití domácích zvířat.

  • Prakticky pečovat o své okolí.

  • Rozlišovat, co okolní prostředí poškozuje, všímat si nepořádků, upozorňovat na ně.

  • Navrhovat řešení problémů a úkolů, nalézat nová řešení.

  • Vědomě využívat všech smyslů.

  • Zvládat pohyb v nerovném terénu.

     

14

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

Navrhované činnosti

  • Pozorování přírody – typické jarní znaky.

  • Vycházka do lesa – (otevření lesa).

  • Soutěž o záchranu stromů – sběr starého papíru (pomoc rodičů).

  • Písně, básně a tanečky s jarní tematikou.

  • Vítáme jaro kytičkou – různé techniky.

  • Prohlížení knih, encyklopedií, obrázků.

  • Společenské hry – pexesso, puzzle, hry na PC.

  • Vlastnosti a druhy materiálů a jejich použití.

  • Didaktické hry – “Z čeho je vyrobeno”.

  • Pracujeme s papírem (mačkání, trhání, lepení..), recyklace papíru – namočit, usušit.

  • Malování na sklo – výzdoba oken.

  • Konstruktivní činnosti.

  • Smyslové hry – “Kouzelný měšec”, "Zvířátka a mláďátka".

  • Cesta za pokladem – sběr odpadu v lese, pomoc rodičů.

  • Úklid okolí školy a školní zahrady.

  • Setí semínek, příprava záhonu na zahradě.

  • Výtvarné vyjádření prožitků.

 

 

 

 

"Malý motýl Třepetálek, přiletěl k nám z velkých dálek".

 

 

Charakteristika a záměry bloku

V aprílovém měsíci nás čeká spousta vtipu, radosti a zábavy. Seznámíme děti s velikonočními vesnickými oslavami i s historií zdobení kraslic. Mnoho dětí chodí koledovat, hodovat a šupat, tak si společně o těchto zážitcích budeme povídat. Pohybové hry a tvořivou činnost (z hlíny, písku) přeneseme za pěkného počasí na školní zahradu.Užijeme si probouzející se přírodu.Budeme pozorovat život na louce a starat se o motýlí farmu. Naučíme se poznávat a pojmenovat nejznámější druhy hmyzu a seznámíme se s jejich životem.Při stále častějším pobytu v přírodě budeme rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost dětí.Osvojíme si poznatky důležité pro podporu bezpečí a seznámíme se s prací některých dospělých. Navštívíme je v jejich zaměstnání.Zdokonalíme se v zásadách správného chování v dopravních prostředcích.Na základě prožitků rozvineme jazykové a řečové schopnosti dětí, estetické a mravní cítění a dětskou tvořivost a nápady.Zaměříme se na barevnou symboliku sběrných odpadních nádob, budeme diskutovat o nutnosti třídění odpadu. Zorganizujeme sběr starého papíru, starých baterií a víček.Naučíme se jak nakládat s odpady.

 

Očekávané výstupy

  • Chovat se kultivovaně v dopravních prostředcích.

  • Být aktivní, ptát se a dozvídat se nové informace.

  • Samostatně formulovat myšlenky, nápady, pocity.

  • Rozvíjet jazykové schopnosti – výslovnost, homonyma, synonyma, první a poslední hlásky a slabiky.

  • Vědět o některých způsobech ochrany zdraví a bezpečí a mít povědomí o tom, jak a kde

    hledat pomoc.

 

15

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

  • Vyjadřovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, pohybovými, dramatickými).

 

 

Navrhované činnosti

  • Velikonoční výzdoba školy a třídy.

  • Barvení a zdobení kraslic, pletení pomlázky, hodování ve vsi.

  • Čtení a poslech příběhů s námměty práce dospělých.

  • Naučit se třídit odpady a uplatňovat hygienické návyky při manipulaci s odpady.

  • Naučit se a používat nové pojmy- např. Kontejnér, recyklace.

  • Řízené rozhovory a diskuze o recyklaci odpadů, otázky hygieny.

  • Prohlížení a “čtení” knih.

  • Společenské hry.

  • Stavby z písku, tvořivé činnosti s hlínou a modelínou.

  • Hry na školní zahradě – kuličky.

  • Pozorování změn v přírodě ( počasí, růst trávy, vůně květin, život včel, motýlů apod. ).

  • Kdo – co – čím.

  • Malování, kreslení, skládání papíru.

  • Dokončit příběh, co by se stalo, kdyby,..

  • Námětové hry ze světa dospělých a jejich práce, exkurze do zaměstnání rodičů.

  • Konstruktivní hry.

  • Drobné práce na školní zahradě.

  • Vycházky – hledáme barevné kontejnery – co kam patří.

  • Třídění odpadů.

  • Pozorování nového života na louce a v motýlí farmě.

  • Život na louce – výroba louky, modelování obyvatel louky ( žížala, šnek, kytičky ).

 

 

 

 

 

 

"Na počátko vajíčko, drobné jako zrníčko."

 

Charakteristika a záměry bloku

S využitím svátku maminek budeme nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny a k sobě navzájem. Zjistíme, jak jsme přišli na svět a kdo patří do naší rodiny.Pomocí říkadel pro maminky procvičíme a zdokonalíme výslovnost a kultivovaný projev.Povedeme děti k umění vystoupit na veřejnosti a nestydět se.Také se dozvíme něco o svém těle a zdraví.Navštívíme zdravotní středisko a seznámíme se s prací lékaře a zdravotní sesty.Všimneme si kvetoucí přírody a pokud to bude možné, přeneseme činnosti ven.

 

 

Očekávané výstupy

  • Chovat se citlivě a ohleduplně ke slabším a mladším dětem, soucítit s nimi.

  • Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje a umět pomoc nabídnout.

  • Dělit se o hračky, pomůcky, sladkosti, ale i úkoly a povinnosti.

  • Navazovat kontakty s dospělými, překonat stud, komunikovat s nimi, respektovat je.

  • Uvědomovat si příjemné i nepříjemné prožitky.

    16

    Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Být citlivý k živé i neživé přírodě.

  • Sladit pohyb se zpěvem, vědomě napodobit pohyb podle vzoru, přizpůsobit se pokynu.

  • Zazpívat písně, rozlišovat rytmus.

  • Výtvarně zpracovat prožitky.

 

 

Navrhované činnosti

  • Příprava vystoupení pro rodiče (téma – jaro a svátek matek).

  • Výroba dárků a přání pro maminky a babičky.

  • Říkanky, básně, písničky k tématu.

  • Nácvik tanečků.

  • Cviky motivované činností maminky.

  • Uvolňovací cviky.

  • Obkreslování rukou, nohou i celé postavy.

  • Poslech, vyprávění a dramatizace příběhů.

  • Rozhovory a diskuze nad obrazovým materiálem a knihami.

  • Námětové hry : téma – rodina, činnost maminky, staráme se o miminko apod.

  • Vycházky do lesa, zahrad a na louku.

  • Výtvarné zachycení prožitků.

  • Vystřihování a lepení na jarní téma.

  • Barevné čarování ( co dokáže barva a kulička v krabici ) .

  • Pohybové hry k tématu.

  • Uvolňovací cviky.

  • Omalovánky, pracovní listy.

  • Pohybové hry k tématu, cvičení na udržení rovnováhy ( kolíbka, váha apod. ) ,

  • Tvořivé hry z písku.

  • Péče o školní zahradu a květiny v truhlíku.

  • Návštěva zdravotního střediska.

 

 

 

 

 

 

"STONOŽKA A KAMARÁDI, CESTUJÍ VELMI RÁDI".

 

Šťastnou cestu, kam ten spěch, procestujem celý svět.

Hurá, prázdniny.

 

 

Šťastnou cestu, kam ten spěch, procestujem celý svět".

Charakteristika a záměry bloku

Blížící se konec školního roku nám přinese mnoho zábavy a radosti. Sportovními hrami a soutěžemi s klaunem oslavíme svátek dětí. Povíme si o planetě, na které žijeme nejen my, ale i jiné děti, povíme si i o vesmíru.Pojedeme na výlet a rozloučíme se se školáky. Letní období nám umožní veškerou činnost přenášet do přírody, a tak budeme mít větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti. Budeme cvičit vytrvalost a sebeovládání při letních sportovních hrách.Seznámíme se s

17

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

exitencí jiných kultur a národností a povedeme děti k uvědomění si, že i ony jsou součástí světa,přírody, společnosti a planety Země.Společnými prožitky (školní výlet, stanování, MDD, pouť) posílíme zvídavost, zájem a radost z objevování.

 

 

Očekávané výstupy

  • Pohybovat se v různém prostředí (písek, voda, mezi překážkami, po zvýšené ploše apod.).

  • Uvědomovat si nebezpečí, které nám hrozí při pobytu u vody.

  • Pojmenovat většinu z toho, co nás obklopuje.

  • Poznat napsané své jméno (starší děti).

  • Odloučit se na určitou dobu od rodičů a být aktivní i bez jejich opory.

  • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.

  • Vnímat, že svět je pestrý, rozmanitý a má svůj řád.

 

 

Navrhované činnosti

  • Oslava svátku dětí společně s dětmi ze ZŠ (hry, soutěže, vystoupení klauna).

  • Cestování s globusem a encyklopedií” – poznávání pomocí otázek a odpovědí, diskuze a vlastnostech lidí, které jsou dány prostředím, ve kterém žijí, pohlavím, jazykem, apod.

  • Praktické ukázky varující před nebezpečím u vody.

  • Výtvarné zpracování zkušeností a zážitků z cestování, dovolených, výletů.

  • Školní výlet, rozhovory na téma bezpečnost, dopravní hřiště.

  • Hry s dopravní tematikou – vpravo, vlevo.

  • Pracovní listy – rozlišování, třídění, porovnávání, hledání rozdílů.

  • Slovní hádanky.

  • Výtvarná technika podle volby dětí – “Jak si hrají děti na celém světě”.

  • Zdravotně zaměřené cvičení – protahovací, vyrovnávací, dechové, relaxační.

  • Hry s pískem a vodou.

  • Společenské hry.

 

 

 

 

 

Hurá, prázdniny!”

 

Charakteristika a záměry bloku

Vzhledem k tomu, že jsme dvoutřídní mateřská škola, zajistíme i prázdninový provoz . Během něho si užijeme volnosti a pohody letních dnů. Většinu dne budeme trávit na zahradě a zopakujeme si, co už všechno umíme. Budeme zdokonalovat pohybové dovednosti dětí, cvičit paměť, řečový projev, budeme rozvíjet výtvarné a hudební schopnosti dětí.

 

Očekávané výstupy

  • Vyjadřovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (hudebními, výtvarnými, pohybovými, řečovými).

  • Chovat se tak, aby nedocházelo k ohrožení zdraví svého a zdraví a bezpečnosti druhých.

 

 

 

18

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

Navrhované činnosti

  • Hry s pískem a vodou.

  • Hry na průlezkách, na dekách.

  • Námětové hry podle výběru dětí.

  • Opakování pohybových her.

  • Malování v přírodě.

  • Sestavování obrázků z přírodních materiálů.

  • Opakování básní a písní.

  • Čtení” a prohlížení knih a časopisů.

  • Jízda na traktůrcích.

  • Vyjadřování prožitků, pocitů a nálad různými prostředky.

     

 

 

 

 

 

5. Podmínky předškolního vzdělávání

Přijímání dětí do MŠ

  • Zápis do MŠ je vyhlašován každoročně vždy v březnu nebo dubnu – rodičovská veřejnost je upozorněna vylepením plakátů a ohlášením obecním rozhlasem.

  • Přijímány jsou i děti během roku až do naplnění kapacity.

  • Děti jsou přijímány od 3 – 6 let, rodičům je nabídnuta adaptace dětí do kolektivu, která je uzpůsobena potřebám dětí. Před vstupem do MŠ mohou děti s rodiči navštěvovat naše akce, mohou si přijít hrát na zahradu.

  • Ukončení docházky dítěte – odchod do ZŠ, odhlášení dítěte z MŠ, neomluvené absence

14 dní.

  • Odklad povinné školní docházky – dítě zůstává v MŠ, kde je pro něho vypracován individuální plán činností.

  • Do mateřské školy jsou přijímány i děti dvouleté.

 

 

 

Materiální podmínky

  • Třídy mají dostatečně prostorné herny, které slouží zárověň jako ložnice. Hrací koutky jsou vytvářeny tak, aby vyhovovaly skupinovým a individuálním činnostem dětí.

  • Vybavení pomůckami, hračkami, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí a jejich věku, a podle možností je obměňováno a doplňováno.

  • Podstatná část hraček je umístěna tak, aby si je děti mohly samostatně brát a aby na ně viděly.

  • Hygienické zařízení, vybavení pro odpočinek i dětský nábytek odpovídají počtu dětí a jsou zdravotně nezávadné, bezpečné a estetického vzhledu.

  • Děti se samy podílí na úpravě a výzdobě školy, prostředí je upraveno tak, aby dětské práce byly přístupné a mohli je zhlédnout i rodiče.

  • K budově školy patří i krásná oplocená zahrada. Zde jsou estetické a bezpečné dřevěné a plastové průlezky s klouzačkou ,dvě zakrytá pískoviště, kolotoč, pružinové houpačky, horolezecká stěna, tabule, domeček a stůl s lavicemi.

  • Všechny vnitřní i venkovní prostory školy splňují bezpečnostní a hygienické normy podle daných předpisů.

 

19

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

Záměr: Materiální vybavení školy je velmi dobré, nadále budeme zřizovat a obměňovat další dětské koutky. Staré a rozbité hračky a pomůcky jsou vyřazovány. Do třídy Velké Stonožky byla zakoupena interaktivní tabule, která bude velkým pomocníkem pro předškolní vzdělávání.

 

 

Personální podmínky a pedagogické zajištění

V MŠ pracují dvě kvalifikované a dvě nekvalifikované učitelky, účetní, kuchařka, školnice a uklízečka.

  • Ředitelka – Miroslava Hrabáková, úvazek 1.00+ provozář 0,25

  • Učitelka –Jarmila Vágnerová, úvazek 1.00.

  • Učitelka - Tereza Maršíková, úvazek 1.00.

  • Učitelka - Michaela Kasiková, úvazek 1.00.

  • Účetní - ing. jitka Svobodová, úvazek 0,125

  • Kuchařka –Pavlína Němečková, úvazek 1.00 + uklízečka 0,25

  • Školnice - Dana Peterková, úvazek 0.875.

  • Uklízečka –Pavlína Opršalová, úvazek 1.00.

  • Pedagogové se dále vzdělávají a ke vzdělávání se snaží přistupovat aktivně.

  • Služby jsou naplánovány tak, aby byla vždy zajištěna optimální pedagogická péče.

  • Spolupráce nejen všech pedagogů, ale i celého kolektivu funguje na základě společně vytvořených pravidel.

Záměr: Protože přibývá stále více dětí s logopedickými vadami, je zájmem pedagogů spolupracovat s klinickým logopedem, aby byla dětem i rodičům nabízena kvalitní péče. V naší mateřské škole spolupracuje paní učitelka Vágnerová, která absolvovala logopedický kurz, s logopedkou ze SPC Měcholupy. Dále nabízíme rodičům předškolních dětí stimulační program "Maxík", který zajistí učitelka Vágnerová a ředitelka Hrabáková.

 

 

Životospráva dětí v MŠ

  • Snažíme se dětem poskytovat plnohodnotnou a vyváženou stravu podle příslušných předpisů.

  • Usilujeme o vhodnou skladbu jídelníčku a dodržování technologie přípravy pokrmů a

  • nápojů, používáme nízkotučné a bezvaječné potraviny.

  • Je zajištěn dostatečný pitný režim v průběhu celého dne dítěte v MŠ.

  • Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány tříhodinové intervaly.

  • Děti nenutíme do jídla, ale snažíme se, aby všechno alespoň ochutnaly a naučily se tak zdravému stravování.

  • Děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku ( s ohledem na kvalitu ovzduší a počasí)

a mají dostatek volného pohybu. Snažíme se zajistit vhodné pomůcky k pohybovým

aktivitám ve třídě.

  • Respektujeme individuální potřebu spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Dětem s nižší potřebou spánku nabízíme jiný klidný program.

  • Pedagogové se chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují dětem přirozený vzor.

Záměr: Dostatečně využívat nabídku vhodných pomůcek pro pohybové aktivity dětí ve třídě a na zahradě s přihlédnutím k bezpečnosti dětí (ribstole, trampolína, horolezecká stěna, dětská hřiště).

 

 

Psychosociální podmínky dětí v MŠ

  • Usilujeme o to, aby se děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně a bezpečně.

  • Nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na nové prostředí a situace.

    20

    Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

  • Nikdo není zvýhodňován ani nezvýhodňován, všechny děti mají stejná práva a povinnosti.

  • V dětech se snažíme rozvíjet citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, pomoc a podporu. Cílem je spolehlivost a důvěryhodnost dospělých.

  • Nepoužíváme negativní komentáře a podporujeme děti v samostatných pokusech, dostatečně chválíme a pozitivně hodnotíme.

  • Respektujeme potřeby dětí a pomáháme je uspokojovat.

  • Vzdělávací nabídku přizpůsobujeme mentalitě předškolního dítěte a jeho potřebám. Je naším zájmem, aby byla dětem tématicky blízká, snadno pochopitelná, přiměřeně náročná a dítěti potřebná.

  • Na nejmenší možnou míru eliminujeme stres a spěch.

  • Záměrem je podporující a sympatizující způsob pedagogického vedení, který počítá s aktivní spolúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Nechceme s dětmi manipulovat a organizování dítěte omezujeme na nezbytně nutné činnosti.

  • Snažíme se, aby se dětem dostávalo jasných a srozumitelných pokynů.

  • Usilujeme o to, aby třída byla pro děti kamarádským prostředím, v němž jsou rády.

 

 

Záměr: Neustále se zamýšlet nad vhodnými způsoby pedagogického vedení, nad formami práce,

analyzovat vzdělávací nabídku a využívat zpětné vazby při dalším plánování.

 

 

Řízení mateřské školy

  • Jsou jasně vymezeny povinnosti, úkoly a pravomoci všech pracovníků.

  • Snahou je vytvářet důvěrné a tolerantní prostředí, kde je všem zaměstnancům ponechán dostatek pravomocí, a kde je respektován jejich názor.Ředitelka podporuje spoluúčast všech pracovníků na rozhodování o zásadních otázkách školního programu.

  • Všechny pedagogické pracovnice tvoří tým a zvou ke spolupráci rodiče.

  • MŠ spolupracuje se zřizovatelem,kterým je obec Málkov, se ZŠ, se sponzory, dětským lékařem, se vzdělávacím centrem Podkrušnohoří, s odborníky z PPP a z logopedkou ze SPC Měcholupy.

Záměr: Rozvíjet spolupráci školy se zájmovými organizacemi v obci, účastnit se na jejich akcích a prezentovat tak školu navenek. K tomu máme zřízeny webové stránky: www.mszelena.cz

 

 

Organizace

  • Snažíme se o dostatečně pružný denní řád, který reaguje na individuální možnosti dětí, na jejich zájem o činnosti, zaujatost a jejich potřeby.

  • Dětem chceme umožnit potřebné zázemí, klid, bezpečnost i soukromí (oddělené hrací koutky).

  • Usilujeme o vyváženost spontánních a řízených činností a snažíme se, aby děti měly dostatek prostoru a času pro spontánní hru.

  • Rodiče mají možnost přivádět své dítě do MŠ kdykoliv a podle svých potřeb (po vzájemné domluvě).

  • Všichni zaměstnanci školy reagují na individuální potřeby dětí a snaží se pomáhat v jejich uspokojování. Dětem se plně věnují.

  • Záměrem pedagogů je zatěžovat děti přiměřeně, v rámci jejich možností a umožnit dětem kdykoliv relaxovat.

  • Nově příchozím dětem nabízíme individuálně přizbůsobený adaptační režim.

  • Do denního programu pravidelně zařazujeme zdravotně preventivní pohybové aktivity.

  • Usilujeme, abychom děti podněcovaly k vlastní aktivitě a experimentování a umožňujeme jim pracovat svým tempem.

  • Vytváříme podmínky pro individuální i skupinovou práci.

  • Při plánování denních činností vycházíme z projektu školy, s ohledem na vzdělávací

    21

    Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

    potřeby dětí, jejich možnosti a zájem.

  • Nepřekračujeme doporučované počty dětí ve třídě.

Záměr: Naší společnou snahou je třídu zorganizovat tak, abychom vytvořili dostatečný počet hracích koutků.

 

 

Spoluúčast rodičů

Spolupráce s rodiči funguje na základě partnerství. Usilujeme o vzájemnou důvěru, vstřícnost, pochopení, respekt a ochotu spolupracovat.

 

  • Snažíme se podporovat rodinnou výchovu a pomáhat rodičům v péči o dítě.

  • Nabízíme rodičům partnerský servis.

  • Chráníme soukromí rodiny a zachováváme mlčenlivost.

  • Při každém kontaktu informujeme rodiče o problémech, ale hlavně o úspěších dítěte, pokud mají rodiče zájem, domlouváme se na společných postupech při výchově a vzdělávání dětí.

  • Rodiče mají možnost podílet se na dění v MŠ, účastnit se různých programů, podle svého zájmu vstupovat do her svých dětí – včetně doby adaptačního procesu.

  • Projeví-li rodiče zájem, mají možnost spolupracovat při vytváření plánů a programu MŠ, případně mohou kdykoli navštívit školu a zapojit se do her svých dětí.

  • Organizujeme společné schůzky, setkání a akce s rodiči.

  • Usilujeme o spolupráci rodičů při výchovně vzdělávací práci, snažíme se různými způsoby zapojovat rodiče do společných činností s dětmi (“domácí úkoly”, příprava masky na karneval, apod.)

  • Prohlubujeme spolupráci s rodiči předškolních dětí při přípravě na vstup do 1. třídy ZŠ.

  • Využíváme nabídek rodičů při malých opravách, doprovodu na různé akce, při úklidu zahrady, apod.

 

 

 

Společné akce pro rodiče s dětmi

  • Dýňové slavnosti.

  • Třídní schůzky.

  • Drakiáda.

  • Cykliáda.

  • Pečení vánočního cukroví.

  • Oslavy všech svátků (vánoce, velikonoce, den matek).

  • Společné výlety.

  • Vítání jara, pálení čarodejnic s opékáním vuřtů.

  • Oslava MDD – pouť.

  • Vánoční jarmark.

  • Oslavy narozenin dětí.

  • Závody na kolečkových bruslích.

  • Rozloučení s předškoláky – tablo.

  • Karneval

  • Stanování na zahradě.

  • Noční spaní v mateřské škole.

Návrhy na rozšíření spolupráce budou realizovány za aktivní účasti kolektivu, dětí a rodičů.

 

Záměr: Rodiče se velmi snaží podle svých možností spolupracovat se školou. Rádi bychomu v započatém trendu spolupráce i nadále pokračovali. Prostor pro prohloubení spolupráce je v účasti rodičů na plánování vzdělávací nabídky a v užší spolupráci při přípravě předškoláků na vstup do ZŠ.

 

 

22

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

 

 

Spolupráce s ostatními organizacemi

  • se školou

  • Informace školy pro rodiče předškolních dětí o akcích pořádaných školou.

  • Návštěva předškolních dětí v 1. třídě ZŠ Kadaňská ulice.

  • Společné dopoledne dětí MŠ a ZŠ.

  • Přítomnost učitelky při zápisu dětí do 1.třídy

 

  • se zřizovatelem

  • Je na velmi dobré úrovni, veškeré požadavky jsou projednávány obecním zastupitelstvem a společně řešeny.

 

 

  • s okolními vesnickými MŠ

  • Spolupráce při organizování návštěvy divadla, společné zábavé dopoledne na zahradě, společná akademie.

  • Lední a vodní hrátky.

  • Vzájemná výměny zkušeností mezi učitelkami i ředitelkami.

 

  • s farmou v Zelené

  • Pravidelné návštěvy farmy na jaře a na podzim – bližší seznamování se životem zvěře, pozorování změn – přenos do výchovně vzdělávací práce.

 

  • s PO a policií české republiky

  • Návštěva požární zbrojnice a policie ČR – prohlídka, beseda

 

 

6. Evaluace

 

Cílem systému hodnocení je, aby kritéria byla v souladu s cíli ŠVP a s vyhláškou. Hodnocení není cílem, ale prostředkem ke hledání optimálních cest vzdělávání dětí. Na základě výsledků se rozhodneme, co budeme měnit.

 

 

 

 

Struktura hodnocení:

Oblast – vymezení oblastí, které chceme hodnotit a dále s nim pracovat.

Kritéria – stanovení kritérií, které budeme pro hodnocení a vyhodnocování využívat.

Nástroje/metody – stanovení nástrojů, kterými budeme hodnotit.

Četnost – jak často budeme hodnotit.

Odpovědná osoba – kdo bude proces sledovat.

Analýza a vyhodnocení získaných dat vzhledem ke stanoveným kritériím.

Hodnotící zpráva – na jejím základě přehodnocujeme, upravujeme a plánujeme s využitím zjištěných informací – zpětná vazba.

 

Oblasti evaluace:

  • Hodnocení ŠVP (soulad s RVP, funkčnost ŠVP).

  • Hodnocení výchovně vzdělávacího procesu (prožitkové učení, spontánnost dětí, komunikativmnost, tvořivost, převažující aktivita dětí, konkrétnost, situační učení, každodenní prolínání vzdělávacích oblastí).

  • Hodnocení integrovaných bloků (jsou vhodně připraveny, umožňují dostatečně využívat metod prožitkového a situačního učení, přinášejí výsledky, co chybělo, k čemu je třeba se

    23

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

vrátit, kolik dětí je nenaplnilo).

  • Hodnocení podmínek vzdělávání (do jaké míry jsou podmínky naplňovány).

  • Hodnocení a sebehodnocení pedagogů (pedagogický styl, cíle a postupy, tvořivost a improvizace).

  • Hodnocení dětí (individuálních pokroků).

  • Hodnocení výsledků vzdělávání (kam jsme došli – změna kvality podmínek a vzdělávacího procesu, získané kompetence, vzdělávací cíle).

 

Při sebereflexi si denně odpovídáme na otázky:

Co se děti naučily (hodnotíme děti), co se dozvěděly nového (hodnocení výsledků), a čím (hodnocení procesů) se mi podařilo toho dosáhnout (autoevaluace).

 

Nástroje hodnocení:

  • Pozorování.

  • Rozhovory, diskuze, rozbory.

  • Kontrola pedagogických a provozních pracovníků.

  • Hospitace a následné rozbory.

  • Analýza třídní a školní dokumentace.

  • Analýza integrovaných bloků.

  • Porovnávání výsledků s plánovanými cíli.

  • Analýza vlastní pedagogické a řídící práce.

  • Dotazníky pro rodiče i zaměstnance.

  • Ankety.

  • Portfolia.

  • Evaluační tabulky.

  • Diagnostika dětí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

Systém evaluace školy

 

 

CO

hodnotit

JAK

pomocí jakých nástrojů

JAK ČASTO

KDO

bude zodpovědný

 

KDY A KDO

provede rozbor a stanoví plán do budoucna

Sledování a vyhodnocování funkčnosti ŠVP (vzhledem k dětem a zaměstnancům)

rozbory

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Porovnávání a vyhodnocování ŠVP s RVP PV

rozbory

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Vyhodnocování měsíčních témat

formuláře

1x měsíčně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Průběžné sledování a hodnocení respektování podmínek (materiálních, hygienických, personálních, podmínek vhodné psychohygieny, organizace a provozu školy a podmínek k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí)

Pozorování, diskuse, zápisy do knihy oprav, do zprávy BOZP, hospitační zápisy

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Sledování a hodnocení kvality práce provozních zaměstnanců

formuláře

1x měsíčně

ředitelka

Na provozních poradách ředitelka

Sledování a hodnocení kvality práce pedagogických zaměstnanců školy

formuláře

1x měsíčně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Průběžná analýza a hodnocení vlastní vzdělávací práce

formuláře

1x měsíčně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Sebehodnocní a hodnocení

dotazníky

1x ročně

všichni

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Hodnocení pedag. činností, naplňování cílů ŠVP v souvislosti s hodnocením individuálních pokroků dětí

záznamy

průběžně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Zvládání očekávaných výstupů v ŠVP

pozorování, portfolia dětí, výstupní hodnocení

průběžně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Kontrola realizace hodnocení dětí a vedení záznamů uč. a jejich zpětné využití

formulář

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Vyhodnocování (evaluace) vzdělávacího procesu školy

rozhovory

průběžně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Závěrečné zhodnocení vzdělávacího procesu v MŠ - porovnání průběhu a výsledků vzdělávání se vzdělávacími cíli ŠVP a s cíli RVP PV

diskuse

1x ročně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Sledování a hodnocení spolupráce školy s ostatními institucemi a odborníky

 

pozorování

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Kontroly dodržování vnitřních norem školy, pracovního a organizačního řádu školy a plnění pracovní náplně

formuláře

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Odborný růst pedagogických pracovníků- semináře, samostudium – kontroly, plán DVPP, doklady o studiu, využívání seminářů v praxi

rozhovory

průběžně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Kontroly vedení třídní a jiné svěřené dokumentace

formulář

1x měsíčně

ředitelka

Na pedagogických radách ředitelka

Ankety pro rodiče

2x ročně

dotazníky

pedagogové

 

Evaluace dílčích cílů a klíčových kompetencí

tabulky

1x týdně

pedagogové

Na pedagogických radách ředitelka

Informovanost a její zkvalitňování- přístup k informacím a jejich přenos,spokojenost rodičů

nástěnky,porady, diskuse, třídní schůzky, zápisy

průběžně

pedagogové

Na pedagogických radách učitelky

Vzájemné vztahy mezi rodiči a školou

pozorování, rozhovory

průběžně

všichni

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

akce školy- ( školy v přírodě, sportoní, kulturní a společenské akce)

Monitoring, fotodokumentace, prezentace

průběžně

všichni

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Spolupráce s ostatními vesnickými MŠ a se ZŠ – vzájemné obohacování –s učiteli a ostatními zaměstnanci

rozhovory, fotodokumentace

průběžně

všichni

Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka

Prezentace školy na veřejnosti

Webové stránky, tisk

průběžně

pedagogové

Na pedagogických radách a provozních poradách učitelky

Spolupráce se sponzory

Fotodokumentace, rozhovory

průběžně

všichni

Na PP a PR učitelky

 

26

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

OBSAH:

Název č.stránky

Identifikační údaje o MŠ...............................................................................................................1

Charakteristika MŠ........................................................................................................................2

Vize školy........................................................................................................................................3

Charakteristika programu............................................................................................................3

všeobecné rámcové cíle PV...................................................................................................................................4

v naší MŠ preferujeme...........................................................................................................................................4

v naší MŠ upřednostňujeme..................................................................................................................................5

formy vzdělávání.....................................................................................................................................................5

denní režim..............................................................................................................................................................5

péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami+ nadané děti.................................................................6

ekologie....................................................................................................................................................................6

obsah vzdělávání.....................................................................................................................................................6

Vzdělávací obsah ŠVP...................................................................................................................7

Všechny malé kamarády, dáme pěkně do parády............................................................................................8

Muchomůrka v lese, pyšně hlavu nese..............................................................................................................9

Vítr fouká do strání, větve do stran naklání ...................................................................................................10

Na vánoce, to se ví, upečeme cukroví..............................................................................................................10

Přišla paní Zima, čerstvý sníh je prima............................................................................................................12

Tancuj, tancuj, medvěde, karneval se povede................................................................................................13

Leze, leze, žabička, zelená se travička............................................................................................................14

Malý motýl Třepetálek, přiletěl k nám z velkých dálek.................................................................................15

Na počátku vajíčko, drobné jako zrníčko.........................................................................................................16

Šťastnou cestu, kam ten spěch, pojedeme na výlet.....................................................................................17

Hurá, prázdniny!.................................................................................................................................................18

Podmínky vzdělávání..................................................................................................................19

přijímání dětí......................................................................................................................................................19

materiální podmínky.........................................................................................................................................19

personální podmínky........................................................................................................................................20

životospráva........................................................................................................................................................20

psychosociální podmínky..................................................................................................................................20

řízení.....................................................................................................................................................................21

organizace...........................................................................................................................................................21

Školní vzdělávací program Mateřská škola Zelená

spolupráce rodičů...............................................................................................................................................22

společné akce.....................................................................................................................................................22

spolupráce s ostatními organizacemi..............................................................................................................23

Evaluace.......................................................................................................................................23

systém evaluace školy........................................................................................................................................25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 



TOPlist